main-foto map

Placebo, módní doplněk nebo funkční pomůcka?

Pokud je sval nadměrně zatěžován buď při sportu či při jiné fyzické námaze, dochází k přetížení, ve svalu vznikají mikrotraumata a dochází k zánětlivým pochodům. Většinou cítíme bolest a únavu, sval je ztuhlý a nateklý. Kromě toho se v daném místě sníží průtok krve a lymfy. lymfy. Použitím kinesiotapu na takovýto sval dochází k zvrásnění a elevaci kůže, zvýšení prokrvení, regulaci svalového napětí a hlavně snížení bolesti.

Kinesiotaping  Kinesiotaping

Vznik kinesiotapu

Kinesiotape byl vyvinut japonským chiropraktikem Dr. Kenzo Kasem na počátku 70.let 20.století. Z počátku byl hlavně využíván u sportovců. Dr. Kase spolupracoval s japonským volejbalovým reprezentačním týmem a v roce 1988 byl kinesiotape poprvé vidět na letních olympijských hrách v Soulu. V současné době má tato metoda široké využití i mimo sport (fyzioterapie, ortopedie, pediatrie a např. i veterinární medicína).

Jaký je rozdíl mezi „normálním“ tapem a kinesiotapem?

Jedná se o různě barevné pásky, jejichž struktura a elastičnost je velmi blízká lidské kůži. Kinesiotape je složen ze 100% bavlny, která na kůži drží díky vrstvě lékařské pryskyřice. Neobsahuje žádnou léčivou látku a všechny barvy mají stejné vlastnosti. Je prodyšný, voděvzdorný, hypoalergenní (neobsahuje latex) a lze jej napnout až na 140–160 % klidové délky, tudíž nebrání pohybu a neomezuje krevní zásobení jako pevné pásky. Před aplikací musí být kůže čistá, suchá, oholená a odmaštěná.

Jaké účinky má kinesiotape?

• Odlehčení svalu – úleva od bolesti u přetížených či akutně poškozených svalů
  • Facilitace (nabuzení) svalu – podpora správné funkce u akutně či chronicky oslabených svalů
  • Zvýšení stability kloubů
  • Zlepšení rozsahu pohybu
  • Podpora vstřebávání otoků – ovlivnění lymfatického systému
  • Zlepšení cirkulace krve
  • Tlumení zánět a snížení bolesti
  • Prevence úrazů a přetížení

U jakých diagnóz se kinesiotape nejčastěji používá?

• Bolesti páteře a hlavy
  • Skolióza
  • Úrazy končetin - výrony kotníků, vykloubení ramene a kloubní nestabilita
  • Artrózy kloubů
  • Tenisový či oštěpařský (golfový) loket
  • Syndrom karpálního tunelu
  • Zmrzlé rameno
  • Deformity nohy a prstů – např. vbočený palec (Hallux valgus)
  • Periferní a centrální parézy

Kdy se kinesiotape nesmí použít?

• Akutní stavy – horečky, otevřené rány, trombóza
  • Ekzémová onemocnění
  • Dynamický otok (má srdeční nebo ledvinový původ)
  • Bradavice

Pro správnou aplikaci kinesiotapu, a tím i jeho lepší účinnost, je dobré absolvovat vyšetření pohybového aparátu. Vyšetření pomůže určit pravou příčinu bolesti a tudíž vybrat nejúčinnější techniku tapování. Tak neváhejte a přijďte si vyzkoušet kinesiotape na vlastní kůži.